Vartefter arbetet fortskrider kommer det mer info och fler bilder.
Hälsa på oss ofta!

Först och främst
Det allra första eleverna gör är att arbeta fram en helt lysande idé!
Uppgiften består i att kreera en aldrig tidigare skådad varelse som, än dock, är helt anatomiskt fungerande!
Eleverna skissar upp idén på ett papper. Det behöver inte vara någon fantastisk teckning, även om många gör sådana, poängen är att både elev och lärare skall ha klart för sig om vad vi pratar om.
Uppgiften består i att kreera en aldrig tidigare skådad varelse som, än dock, är helt anatomiskt fungerande!
Eleverna skissar upp idén på ett papper. Det behöver inte vara någon fantastisk teckning, även om många gör sådana, poängen är att både elev och lärare skall ha klart för sig om vad vi pratar om.
Idéskiss
Skissen behöver inte vara snygg, men mångas är det.
När idén är genomtänkt
När man är säker på att idén håller hela vägen, då börjar man att binda ett skelett av "elefanttråd" och ståltråd.
Vi tar hjälp av anatomiböcker och faktaböcker om djur för att se hur vanligare djur är uppbyggda.
Har man ett korrekt skelett att bygga sin skulptur på så är mycket vunnet.
Vi tar hjälp av anatomiböcker och faktaböcker om djur för att se hur vanligare djur är uppbyggda.
Har man ett korrekt skelett att bygga sin skulptur på så är mycket vunnet.
Skelett
De flesta klarar av att prata och jobba samtidigt. Många är verkligen duktiga på att ge varandra positiv kritik och heta tips.
Gjuta fast skelettet
När skelettet är färdigt, bygger man en mur av oljebaserad lera på en bordskiva. Man placerar skelettet inuti ringen och häller i gips. Nu är det viktigt att man har planerat för att en del av konstruktionen försvinner ner i bottenplattan. När gipset har brunnit tar man bort muren av lera.
Mur av lera
Vi bygger en mur av oljebaserad lera så att det våta gipset inte kan flöda ut. Vi använder porslinsgips, dyrare men starkare.
Fastgjutet
Ibland kan det vara lättare att avsluta skelettet efter man har gjutit fast det i gipsplattan. Den här varelsen skall få hals och huvud nästa lektion.
Gipsbinda
Med hjälp av gipsbinda förstärker vi skelettet ytterligare
Lera
DAS-lera
Sedan är det dax att börja skulptera på allvar. Vi använder DAS-lera som är lätthanterlig och stabil, den krymper mycket lite när den torkar. Nu är det viktigt att börja tänka på muskler med en gång. Alla kroppar består ju av funktionella delar. Det går inte att bara trycka dit lite lera där man tror att det skall vara, då ser inte djuret verklighets troget ut. Man får ta hjälp av anatomi böcker och bilder på andra, lite vanligare djur.
Andra material
Vi använder en del andra material oxå, men tanken är att det inte skall bli för mycket nödlösningar, inte teddy-tyg....men spik är ok.... bildläraren är inte riktigt konsekvent....det är svårt att sätta en gräns...
Musklerna sitter på skelettet
Teddy-ögon
Nu börjar det bli dax för teddy-ögon
En bit kvar
Storleken har viss betydelse. De större tar lite längre tid. Skönt att få låna en mössa tills man fått mer kött på benen.
Äntligen fääärg!
Så är det äntligen dax för färg. Vi använder oss av Windsor & Newtons Galleria akrylfärg. Inte helt billig men bra; pigmentstark, god vidhäftning och lätt att arbeta med.
onsdag 7 november 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Spännande! Jag kommer att följa ert arbete. Snygga bilder - tagna med nya kameran eller?
Jag heter Tomas.
Jobbar som vaktmästare,på altorp-
skolan.Har äran att lära känna anna
som en enorm go mäniska.
Inte bara som konstnärinna,utan som
den goa o rara anna,som jag gärna
träffar när jag behöver stöd.
Förvandlade skolans väggar,
till något fint o spännande.
Nu har vi innte anna kvar,som lärare.Vaktmästare,Tomas.
Skicka en kommentar